Adaptační plán MŠ Sedmikráska
Adaptační plán je připraven pro první dny dítěte v MŠ a slouží jako pomoc pro dítě a rodinu. Cílem je co nejvíce usnadnit dítěti vstup do nového prostředí - mateřské školy.
Dítě se vstupem do MŠ zažívá velkou změnu. Vstupuje do širší společnosti, poznává nové lidi, kamarády, ale také se přizpůsobuje odlišnému režimu, než bylo doposud zvyklé a novým pravidlům.
Učitelka i personál uplatňují adaptační režim po celý měsíc září a s každým nástupem nového dítěte, pokud rodiče zvolí jeho nástup v pozdější době.
U dítěte, které si zvyká pomaleji, je třeba domluva individuálního průběhu adaptace. Po dlouhodobém přetrvávání potíží s adaptací, může být doporučen pedagogem odklad docházky do MŠ.
V procesu adaptace jde o postupné prodlužování pobytu v MŠ, kdy si dítě zvyká na odloučení od rodičů a učí se důvěry k jiným lidem. Poznává nové prostředí a nová pravidla. U každého dítěte tento proces může být jinak dlouhý.
Hlavním motem naší MŠ je spokojené dítě, proto je nutná komunikace a spolupráce rodičů s učitelkami, aby dítě v průběhu adaptace našlo jistotu a pocit v bezpečí v novém prostředí.
Ke každému dítěti přistupujeme individuálně a nenásilně s ohledem k jeho potřebám. Učitelky jsou empatické a citlivě vytváří pohodu a příznivou atmosféru ve třídě.
- Proces adaptace začíná už při zápisu do MŠ. Při dni OTEVŘENÝCH DVEŘÍ
si mohou rodiče s dětmi prohlédnout školku, popř. si chvilku pohrát ve třídě, která se jim bude líbit.
- Dalším krokem je návštěva rodičů s dítětem na zahradě mateřské školy v dopoledních hodinách (9,30-11,00hod.) nebo odpoledne (15,30-16,30 hod.), kdy rodič zůstává s dítětem - dítě se seznámí s prostředím, dětmi a učitelkami - vždy po předchozí domluvě s učitelkami na třídě
- Při další návštěvě rodiče nechávají již dítě v péči učitelek. Obvykle to bývá hodina, která se postupně prodlužuje (čas prodlužovat maximálně o jednu hodinu).
- Rodičům se v zájmu dítěte doporučuje loučení zbytečně neprotahovat a dítě tím zbytečně nestresovat.
Po rozloučení není vhodné se do třídy vracet. - V další fázi adaptace dítě odchází po obědě. Standartním časovým obdobím, aby si dítě postupně zvykalo je minimálně týden.
- Ve fázi, kdy dítě bude v MŠ čtyři hodiny má nárok na svačinu a oběd (je nutná domluva s učitelkou a vedoucí školní kuchyně).
- Po úspěšném zvládnutí všech předchozích fází, dítě zůstává i na spaní.
- Nebojte se, v případě potřeby (dítě bez rodičů nezvládá být samo) vás paní učitelka kontaktuje
Doporučení pro rodiče
- Před nástupem do MŠ navštěvujte s dítětem rodiny s dětmi, mateřská centra nebo dětské herničky. Nechte je na hlídání prarodičům a jiným známým osobám, aby neměly strach z odloučení.
- Vysvětlete dítěti, jak to ve školce chodí.
- Vyhraďte si dostatek času, aby dítě nebylo příchodem do MŠ stresováno, dopřejte mu dostatek času, aby své věci zvládlo samo.
- Dohodněte se s dítětem, kdy pro něj přijdete (po obědě, po odpočinku).
- Poté se s dítětem s úsměvem rozlučte, můžete jej ubezpečit, kdy přijdete a odejděte ze třídy. Opakovaně se již nevracejte.
- Povídejte si s dítětem o tom, co ve školce zažilo, co nového se naučilo.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu
- Do MŠ mohou pouze zdravé děti
- Rodiče se přezují, dodržují hygienická pravidla
- Rodič má nad svým dítětem po celou dobu dozor
- Rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit
K čemu by měli rodiče vést dítě před vstupem do MŠ, aby mu usnadnili přechod z rodinného/domácího prostředí do mateřské školy?
Sebeobsluha, samostatnost
- Používá toaletu s pomocí
- Umyje si samo ruce, utře se
- Na upozornění se vysmrká
- Spolupracuje při oblékání a svlékání
- Jí samo lžící, po dobu jídla sedí u stolu
- Napije se samo z hrnečku
- Reaguje na pokyny (počkat, přijít, sednout si)
Hrubá motorika
- Dobře chodí
- Dobře běhá
- Vystupuje a sestupuje po schodech
- Skáče snožmo
- Udělá několik kroků po špičkách
- Skáče z malé výšky
- Hraje si s míčem, kope do míče
- Uklízí po sobě hračky
Jemná motorika
- Střídavě používá obě ruce
- Horizontálně řadí předměty k sobě
- Staví věže
- Skládá, rozebírá, ukládá předměty
- Různě manipuluje s předměty
- Zkouší malovat prsty
- Spontánní kresba
- Navléká korálky
Jednotlivé kroky tohoto plánu mohou být na základě aktuální situace vyloučeny či pozměněny. Vždy bude ale zachována individuální potřeba dítěte za vzájemné spolupráce zákonných zástupců s pedagogy MŠ. Jedná se otevřený dokument, který společně nastavíme a upravíme pro aktuální potřeby konkrétního dítěte.